Změna v zasílání důchodového valorizačního oznámení od roku 2026

Bez kategorie

Radka Pešlová

Valorizace důchodu

TISKOVÁ ZPRÁVA: Praha 17. 1. 2025, ČESKÁ SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ

Od roku 2026 budou mít klienti České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) valorizační oznámení vždy k dispozici v elektronické podobě. Zasíláno bude do jejich datové schránky fyzické osoby (těm, kteří ji vlastní) nebo bude k dispozici po přihlášení na ePortálu ČSSZ. Doručení na adresu bude možné pouze po podání žádosti a na náklady klienta. Náklady neplatí lidé narození před rokem 1955.


Valorizační oznámení bylo tradičně zasíláno klientům na přelomu prosince a ledna v souvislosti s pravidelným zvyšováním důchodů (případně v průběhu roku, pokud byla schválena mimořádná valorizace). Stejně tomu bylo i nyní, na přelomu roku 2024 a 2025. Důchodová reforma však v této oblasti přináší změnu. S ohledem na rozvoj a snadnou dostupnost prostředků sloužících jako elektronická identita přejde ČSSZ od roku 2026 primárně na elektronickou formu zasílání valorizačních oznámení. Novou výši svého důchodu budou klienti moci zjistit jedním z těchto způsobů:

  • Prostřednictvím datové schránky fyzické osoby. Klientům, kteří mají zřízenou datovou schránku fyzické osoby, posílá ČSSZ valorizační oznámení automaticky do této schránky.
  • Prostřednictvím online služby ePortálu ČSSZ, která klientům umožní zobrazení valorizačního oznámení včetně možnosti jeho uložení nebo tisku. S ohledem na ochranu osobních údajů bude možné službu využít pouze po přihlášení na ePortál ČSSZ. Služba bude dostupná nejpozději od 1. ledna 2026.


Klienti mohou z různých důvodů preferovat listinné valorizační oznámení, proto ČSSZ zachová i možnost získat valorizační oznámení v listinné podobě, a to jedním z těchto způsobů:

  • Na kterékoli správě sociálního zabezpečení, kde bude klientovi zdarma vytištěno.
  • Zasláním oznámení poštou domů, pokud o to klient v předstihu požádá na předepsaném tiskopisu. Náklady na poštovné budou u klientů narozených od roku 1955 odečteny vždy z první valorizované splátky důchodu.


Jak klient požádá o zaslání listinného valorizačního oznámení?
Každý (bez ohledu na ročník narození), kdo má zájem o zaslání listinného valorizačního oznámení na svou adresu, musí podat na předepsaném tiskopisu „Žádost o zasílání oznámení o zvýšení důchodu v listinné podobě“. Tiskopis, který je dostupný (bez nutnosti přihlášení) na ePortálu ČSSZ, lze podat poštou, e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem nebo datovou schránkou. Klient se také může obrátit na kteroukoli správu sociálního zabezpečení, kde s ním žádost sepíší.


Kdy musí klient žádost podat?
Žádost musí být správě sociálního zabezpečení doručena nejpozději 3 měsíce před měsícem, ve kterém proběhne valorizace. To znamená při lednové valorizaci nejpozději do 30. září předcházejícího roku. Pokud žádost ČSSZ obdrží později, bude se žádost vztahovat až k další valorizaci v pořadí.


Jaká je výše poplatku pro klienty narozené od roku 1955?
Valorizační oznámení, které bude ČSSZ na základě žádosti zasílat domů, bude klientům narozeným od roku 1955 zpoplatněno podle ceníku České pošty. Aktuální výši nákladů na zaslání listinného valorizačního oznámení klient zjistí na webu ČSSZ Valorizační oznámení.

Jak klient zruší zasílání listinného valorizačního oznámení?
Žádost o zasílání listinného valorizačního oznámení může klient kdykoli písemně (volnou formou) zrušit. Pokud ČSSZ obdrží písemnou žádost o zrušení zasílání do 31. srpna daného kalendářního roku, toto oznámení již ČSSZ na adresu klienta v lednu následujícího roku nezašle a poplatek nestrhne.

Zdroj: https://www.cssz.cz/web/cz/-/zmena-v-zasilani-valorizacniho-oznameni-od-roku-2026

Podpořte nás

Pomozte nám pomáhat. Pomůžeme zranitelným: mentálně a duševně postiženým, lidem potřebujícím péči a opatrovnictví.

V rámci Národního institutu nápomoci, zastoupení, opatrovnictví a péče ČR, z.ú. budujeme poradenské a metodické centrum (se sídlem v Brně), kde bude působit specializovaná skupina právníků a sociálních pracovníků, kteří mají být opatrovníkům (on-line, osobně a na telefonu) k dispozici k řešení komplikovaných právních postupů specifických pro zneužívané opatrované, zastupované, podporované a závislé na péči.

Vytváříme pro opatrovníky a pečující jednotné metodické postupy a vzory upravené k daným specifickým situacím, aby mohli sami a rychle (často jsou lhůty pro efektivní pomoc jen 8/15 dnů) pomoci opatrovaným osobám. Někdy nemají prostor počkat, až bude někdo v poradně, ale mají čas zrovna, když jejich opatrovaný usne. a čím dříve situaci vyřeší, tím méně budou pociťovat beznaděj, pocit, že jsou na vše sami a zoufalé „s čím vším si ještě mám poradit“.

Opatrovníci, pečující, podpůrci a zástupci jsou často pro „systém“ neviditelní a nemají dost času sedět hodiny u internetu/telefonu a hledat obecné návody, se kterými si ve svém časem omezeném prostoru, mnohdy při vysílení z péče musí poradit.

Je pro nás prioritou, aby za sebou tito bezplatně pomáhající měli za sebou někoho, kdo jim přesně a adekvátně poradí, co vše je třeba udělat, jak jednat, aby neudělali chybu a funkčně a rychle pomohli (např. je běžné dluhy splácet, ale když jde o podvod, řeší se trestní oznámení, náhrada škody a anulování dluhu – to už opatrovníci často neznají a nemají odvahu se do toho bez odborné pomoci pustit).

Chceme, aby bylo normální se ke slabším chovat slušně a čestně a pomáhat a aby pomoc směřovala i k pomáhajícím.

Podpořte nás