Koncesionářské poplatky

Poradna

DOTAZ:

Musí opatrovaný platit koncesionářské poplatky za TV a rozhlas, pokud pobývá ve službě, je ve sdíleném bydlení, využívá společnou televizi v prostorách služby?

ODPOVĚĎ:

Dobrý den,

Pokud je opatrovaný vlastník televizního nebo rozhlasového přijímače, tak platit musí hradit koncesionářské poplatky. Není podstatné, kolik opatrovaných žije v jednom pokoji ve službě. 

Výjimkou je, pokud by byl důvod k osvobození od poplatku:

OSVOBOZENÍ OD TELEVIZNÍHO a ROZHLASOVÉHO POPLATKU (zák. č. 348/2005 Sb.)

  • Osvobození ze zdravotních důvodů se týká osob s úplnou nebo praktickou slepotou obou očí a osob s oboustrannou úplnou nebo praktickou hluchotou.
  • Osvobození ze sociálních důvodů: u osob/domácností, kde čistý příjem za uplynulé kalendářní čtvrtletí je nižší než 2,15násobek životního minima (od 01.01.2023 je to u osamělého opatrovaného do 10 449 Kč). Osvobození může být nejdéle vždy na dobu 6 měsíců s povinností oznámit změnu výše příjmů (počítá se 6 měsíců do budoucna). 
  • Osvobození žádá opatrovník pro opatrovaného platícího přes SIPO na pobočce České pošty. 
  • Přímý plátce (platby z účtu) zasílá vyplněný formulář:

Osvobození od poplatku zpravidla vyřizuje opatrovník, pokud má hájit práva opatrovaného (ze smluv, u úřadů). Nic však nebrání schopným opatrovaným, aby si osvobození vyřídili sami. 

PRÁVNÍ PODKLAD:

zák. 348/2005 Sb., ve znění k 16.04.2024

§ 3

Poplatník

  1. Poplatníkem rozhlasového poplatku je fyzická osoba nebo právnická osoba, která vlastní rozhlasový přijímač. Jestliže drží4) nebo z jiného právního důvodu alespoň 1 měsíc užívá rozhlasový přijímač fyzická osoba nebo právnická osoba, která není jeho vlastníkem, je poplatníkem tato osoba.
  2. Poplatníkem televizního poplatku je fyzická osoba nebo právnická osoba, která vlastní televizní přijímač. Jestliže drží4) nebo z jiného právního důvodu alespoň 1 měsíc užívá televizní přijímač fyzická osoba nebo právnická osoba, která není jeho vlastníkem, je poplatníkem tato osoba.
  3. Je-li rozhlasový nebo televizní přijímač příslušenstvím dopravního prostředku, poplatníkem je provozovatel dopravního prostředku.
  4. Jestliže je fyzická osoba nebo právnická osoba, která není přihlášena v evidenci poplatníků rozhlasového poplatku nebo v evidenci poplatníků televizního poplatku, odběratelem elektřiny připojeným k distribuční soustavě5), považuje se za poplatníka rozhlasového a televizního poplatku s povinností platit, pokud Českému rozhlasu nebo České televizi (dále jen „provozovatel vysílání ze zákona“) po jejich písemné výzvě neoznámí písemným čestným prohlášením opak, a to s účinností od marného uplynutí lhůty 30 dnů ode dne doručení této výzvy. Součástí výzvy musí být poučení o následcích neprokázání opaku v takto stanovené lhůtě.
  5. Práva a povinnosti právnické osoby, stanovené tímto zákonem, se vztahují na organizační složku státu a územního samosprávného celku obdobně.

§ 4

Osvobození od rozhlasového a televizního poplatku

  1. Od rozhlasového a televizního poplatku jsou osvobozeni
    • zastupitelské úřady České republiky v zahraničí a osoby, které požívají výsad a imunit podle mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána6),
    • cizinci, kterým nebylo na území České republiky uděleno povolení k trvalému nebo dlouhodobému pobytu7),
    • provozovatel vysílání ze zákona,
    • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání,
    • držitelé licence8) opravňující k rozhlasovému vysílání, jde-li o rozhlasový poplatek,
    • osoby s úplnou nebo praktickou slepotou obou očí a osoby s oboustrannou úplnou nebo praktickou hluchotou9), pokud jsou osaměle žijící; osvobozeny jsou tyto osoby rovněž v případě, kdy žijí společně v jedné domácnosti,
    • školy zapsané ve školském rejstříku podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
  2. Od rozhlasového a televizního poplatku je dále osvobozena fyzická osoba,
    • jde-li o jednotlivce, jehož čistý příjem za uplynulé kalendářní čtvrtletí je nižší než 2,15násobek životního minima10),
    • žije-li v téže domácnosti s dalšími osobami a součet jejího čistého příjmu a čistých příjmů těchto osob za uplynulé kalendářní čtvrtletí je nižší než 2,15násobek životního minima osob žijících v této domácnosti10). Při zjišťování příjmů se postupuje podle zvláštního zákona10).
  3. Účinky nově vzniklého nároku na osvobození podle odstavce 1 nastávají prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž důvod pro toto osvobození vznikl. Účinky nově vzniklého nároku na osvobození podle odstavce 2 nastávají prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž poplatník oznámí čestným prohlášením provozovateli vysílání ze zákona, nebo jiné osobě, kterou provozovatel vysílání ze zákona určí (dále jen „pověřená osoba“), okolnosti odůvodňující osvobození; účinky tohoto osvobození končí posledním dnem měsíce, v němž zanikly okolnosti odůvodňující toto osvobození, nejpozději však uplynutím 6 kalendářních měsíců ode dne, kdy nastaly účinky nároku na osvobození. Fyzická osoba, na kterou se osvobození podle odstavce 2 vztahuje, je povinna na výzvu provozovatele vysílání ze zákona, popřípadě pověřené osoby písemně doložit kopií rozhodnutí nebo oznámení úřadu státní sociální podpory11) okolnosti prokazující osvobození.

§ 5

Základ poplatků

  1. oplatník, který je fyzickou osobou, platí rozhlasový poplatek z jednoho rozhlasového přijímače a televizní poplatek z jednoho televizního přijímače, a to i v případě, že jich vlastní, drží nebo z jiného právního důvodu užívá více včetně rozhlasového nebo televizního přijímače, který je příslušenstvím jím provozovaného dopravního prostředku.
  2. Rozhlasový poplatek neplatí fyzická osoba žijící ve společné domácnosti12) s poplatníkem rozhlasového poplatku, který splnil oznamovací povinnost uloženou v § 8 odst. 2. Televizní poplatek neplatí fyzická osoba žijící ve společné domácnosti12) s poplatníkem televizního poplatku, který splnil oznamovací povinnost uloženou v § 8 odst. 2.
  3. Poplatník, který je fyzickou osobou, která je podnikatelem13), platí rozhlasový nebo televizní poplatek z každého rozhlasového nebo televizního přijímače, který používá k podnikání nebo v souvislosti s ním; tím není dotčena povinnost platit poplatky podle ustanovení odstavce 1.
  4. Poplatník, který je právnickou osobou, platí rozhlasový poplatek z každého rozhlasového přijímače a televizní poplatek z každého televizního přijímače.
  5. Poplatník, který je právnickou osobou nebo fyzickou osobou, která je podnikatelem13) a v rámci podnikání vyrábí, opravuje nebo prodává rozhlasové nebo televizní přijímače, neplatí rozhlasový nebo televizní poplatek z těchto rozhlasových nebo televizních přijímačů; má-li taková osoba provozovny určené k výkonu této činnosti, platí rozhlasový nebo televizní poplatek z počtu rozhlasových nebo televizních přijímačů, který odpovídá počtu těchto provozoven. Tím není dotčena povinnost platit poplatky podle odstavců 1 až 4.
  6. Změny v základu rozhlasového nebo televizního poplatku jsou účinné od prvého dne kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž byly tyto změny oznámeny provozovateli vysílání ze zákona.

§ 6

Měsíční výše rozhlasového poplatku činí 45 Kč, měsíční výše televizního poplatku činí 135 Kč.

Podpořte nás

Pomozte nám pomáhat. Pomůžeme zranitelným: mentálně a duševně postiženým, lidem potřebujícím péči a opatrovnictví.

V rámci Národního institutu nápomoci, zastoupení, opatrovnictví a péče ČR, z.ú. budujeme poradenské a metodické centrum (se sídlem v Brně), kde bude působit specializovaná skupina právníků a sociálních pracovníků, kteří mají být opatrovníkům (on-line, osobně a na telefonu) k dispozici k řešení komplikovaných právních postupů specifických pro zneužívané opatrované, zastupované, podporované a závislé na péči.

Vytváříme pro opatrovníky a pečující jednotné metodické postupy a vzory upravené k daným specifickým situacím, aby mohli sami a rychle (často jsou lhůty pro efektivní pomoc jen 8/15 dnů) pomoci opatrovaným osobám. Někdy nemají prostor počkat, až bude někdo v poradně, ale mají čas zrovna, když jejich opatrovaný usne. a čím dříve situaci vyřeší, tím méně budou pociťovat beznaděj, pocit, že jsou na vše sami a zoufalé „s čím vším si ještě mám poradit“.

Opatrovníci, pečující, podpůrci a zástupci jsou často pro „systém“ neviditelní a nemají dost času sedět hodiny u internetu/telefonu a hledat obecné návody, se kterými si ve svém časem omezeném prostoru, mnohdy při vysílení z péče musí poradit.

Je pro nás prioritou, aby za sebou tito bezplatně pomáhající měli za sebou někoho, kdo jim přesně a adekvátně poradí, co vše je třeba udělat, jak jednat, aby neudělali chybu a funkčně a rychle pomohli (např. je běžné dluhy splácet, ale když jde o podvod, řeší se trestní oznámení, náhrada škody a anulování dluhu – to už opatrovníci často neznají a nemají odvahu se do toho bez odborné pomoci pustit).

Chceme, aby bylo normální se ke slabším chovat slušně a čestně a pomáhat a aby pomoc směřovala i k pomáhajícím.

Podpořte nás
Podpořte nás